ما اهل کوفه هستیم ؟!

 

ما اهل کوفه هستیم ؟! 

 

 

امام سجاد - علیه السلام -  در بدو ورود کاروان اسرا به کوفه می فرمایند :

 « الا ان هولاء یبکون و یتوجعون من اجلنا ، فمن ذا الذی قتلنا ؟ »

 «این ها که  برای ما می گریند و بر ما نوحه می کنند ، پس چه کسی ما را کشت ؟!» 

 

تاکنون کمتر تحلیلی درباره اینکه چه شد کوفیان از یاری امام حسین - علیه السلام - سرباز زدند، و اینکه چگونه با خود کنار آمدند وقتی که می دیدند لشکرها برای جنگ با امام حسین - علیه السلام - می رود، و در روز عاشورا هنگامی که استغاثه ایشان را می شنیدند ، بیان شده است . 

 

در قیام امام حسین - علیه السلام -  و در دوره چهار ماهه حضور ایشان در مکه و در حرکت یک ماهه ایشان به کربلا ، جز چهار نفر از بصره و خاندان پیامبر - صلی الله علیه و آله و سلم -  که از مدینه همراه امام بودند ، هیچ کس به امام نپیوست « جز» کوفیان . و «فقط» کوفیان بودند که یاور امام بودند و کوفه تنها شهری بود که از امام دعوت کرد و به او نامه نوشت ، و تنها شهری بود که حضرت دعوت آن ها را اجابت کرد .  

« مساله کوفی ما » این است که چرا کوفیان از همراهی امام حسین  - علیه السلام - سر باز زدند و شریک در خون او شدند .  

اهمیت این مساله از آن روست که ما تقریبا آن را فراموش کرده ایم و ظاهرا علت آن فراموشی نیز آن است که از بخشی از پاسخ می گریزیم .  

برای پاسخ به این مساله باید بررسی کرد که تا چه اندازه کوفیان در دعوت از امام حسین  - علیه السلام – پایمردی کردند و تا کجا ایستادند؟ و اگر ما در زمان اباعبدلله بودیم تا کجا می ایستادیم و شبیه کدام دسته از کوفیان بودیم ؟  

و دشواری همین پرسش آخر است که باعث این « فراموشی » شده است . 

 

ادامه مطلب را از دست ندهید:

 

 

در کوفه ای که هم حکومت با امویان بوده و هم اکثریت با غیر شیعیان ، و والی ظالم شهر هم « بیگناه را به جای گناهکار ، حاضر را به جای غایب ، و دوست را به جای دوست » می گیرد ، کوفیان خیلی شجاعت به خرج دادند که از امام حسین  - علیه السلام – دعوت کردند ، و با مسلم بیعت کردند ، و به زندان افتادند ، و از سپاه عمر سعد گریختند .  

کوفیان ( همان کوفیان بی وفا ) هر چه که در توان یک شیعه متوسط است ، و از آن بیشتر ، انجام دادند .  اما بزرگی حادثه کربلا در آن است که کربلا متوسط ندارد . اگر حسینی نباشی و زینبی نباشی ، یزیدی هستی . 

 امام حسین  - علیه السلام – به کسانی که از یاری او سر باز می زدند می فرمود « اگر مرا یاری نمی کنید ، بترسید از این که با کسانی باشید که با ما می جنگند . »   

 

 

 

هر چه سپاه کوچک حسین ابن علی (ع) «نوع خالص » خوبی برای هر عصری است ، و انبوه امویان «نوع خالص » بدی و شرارت هستند ، کوفیان بهترین نمونه « متوسط » مردمانند . و ما ، همیشه در معرض این خطرهستیم که مانند کوفیان عمل کنیم و در عمل چیزی انجام دهیم ، که هرگز در مخیله مان خطور نمی کرده است ، و سیر حوادث ، به جایی بکشاندمان که در خون حسین (ع) شریک شویم .

عبرت داستان کربلا برای « کوفیانی چون ما » ، این است که هرچند تلاش می کنیم که دین را با دنیا هماهنگ کنیم ، اما زمان هایی چون عاشورا پیش می آید که در آن ، دینداری آن همه دشوار خواهد بود که در گردنه های صعب العبورش ، هر کس به طریقی می لغزد و مردود می شود . کسانی که تلاش های فراوان کرده اند ، ولی در هر حال ، مردودند

 و یک عاشورا یک تاریخ را کفایت می کند .  

 

پی نوشت : این نوشته خلاصه ای از مقاله « بررسی نقش و سهم شیعیان کوفی در فاجعه کربلا » است که در شماره های 78 و 79 هفته نامه «پنجره» به چاپ رسیده است .

نظرات 6 + ارسال نظر
chamranha.blogfa.com پنج‌شنبه 5 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 03:16 ب.ظ http://chamranha.blogfa.com

سلام بر سرباز اسلام بسیار پست تکان دهنده ای بود انشاالله خداوند قادر، توانایی دفاع از صاحب عصر عج و نائب بر حقش را در این مسیرهای صعب العبور به ما عنایت کند تا آیندگان ما را کوفیان دوران نننامند و با رویی سفید پیامبر ص و ائمه اطهار را ملاقات کنیم در پناه حق موفق باشی

میم. اعشا جمعه 6 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 10:55 ق.ظ

سلام علیکم.
تشکر از مطلبتان.
یه مدت دنبال این بودم که چرا قیام مختار ؟ چرا قیام توابین ؟
چرا حر و حبیب و ...
چرا بی وفایی کوفیان؟
چرابصره و مدینه و دیگر مردمان سرزمین عرب نه ؟
چراابو حنیفه وعبدالله جعفر نه ؟
شاید به بسیاری از این سوالات رسیدم ولی از همه مهمتر به این رسیدم که:
آهای شیعیان سینه به چاک حسین!ما کجاییم؟ ما کجای کاریم ؟
مگر حسین برای امروز ما نیست؟
عاشورا نزدیک است نامه ها آیا رسیده ز راه ؟

دیدبان جمعه 6 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 07:30 ب.ظ http://rahi123.ir

موفق باشید انشالله
و در پناه امام زمان

یاس شنبه 7 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 02:49 ب.ظ http://www.montazerezohoor2.blogfa.com

سلام. ممنون که وبلاگ حقیر رو نورانی فرمودید.

و من الله التوفیق[گل]

اللهم صل علی محمد و آل محمد

نازنین وطن شنبه 7 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 07:22 ب.ظ http://nazaninvatan.blogsky.com

سلام
همیشه مرز بین حق و باطل بسیار اندک است و تشخیص حق بسیار دشوار. واقعا اگر ما هم در زمان واقعه کربلا حضور داشتیم آیا با وجود شناخت حق باز هم مردود می شدیم...

مرصاد شنبه 7 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 11:51 ب.ظ http://www.tak-tir.blogfa.com

سلام

خیلی فوری و نیازمند اطلاع رسانی به دوستان

پروژه نجات راس فتنه در حال اتمام است

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد