کاروان آزادی غزه 2

 

کاروان آزادی غزه 2؛ بحرانی جدید برای رژیم صهیونیستی 
 
 

[ 04/07/2011 - 02:47 ب.ظ ]
مرکز اطلاع رسانی فلسطین

نوار غزه 14 ژوئن امسال (24 خرداد ماه گذشته) وارد پنجمین سال محاصره خود به دست رژیم صهیونیستی شد. نواز غزه که ارتباط مردم آن با دنیای خارج، تنها از طریق گذرگاه‌های آن برقرار می‌شود، هفت گذرگاه دارد که ارتباط یک و نیم میلیون فلسطینی با جهان خارج از خود را امکان‌پذیر می‌کند ولی شش گذرگاه جز رفح، تحت کنترل رژیم صهیونیستی است.

اقتصاد غزه نخستین هدف رژیم صهیونیستی از این محاصره است؛ به این امید که با نابود شدن اقتصاد غزه ولو به قیمت نابود شدن یک و نیم میلیون انسان، دولت منتخب فلسطین، حماس تن به سازش با تل‌آویو بدهد. بنا بر گزارش نهادهای حقوقی، نرخ بیکاری در نوار غزه اکنون بیش از 45 درصد است و از طرفی، دستمزدها از نیمه دوم سال 2010 تا 35 درصد کاهش داشته است. شاید اقتصاد غزه پس از پنج سال محاصره شدید دچار رکود و نابسامانی شدید شده باشد، اما حماس نه تنها تضعیف نشده بلکه روز به روز بر اهمیت جایگاه او افزوده شده است، تا جایی که رئیس سابق موساد چند روز قبل اعتراف کرد که هیچ صلحی بدون حماس محقق نخواهد شد.

 

* اعتراف موساد به جایگاه حماس پس از 5 سال محاصره غزه؛

دلیل این مدعا، سخنان اخیر رئیس سابق موساد است که با انتقاد از شرط تل‌آویو درباره به رسمیت‌شناخته شدن اسرائیل از طرف حماس تصریح کرد که بدون حضور حماس صلحی در منطقه حاصل نخواهد شد. «افریم هلیوی» شنبه 25 ژوئن در مصاحبه با رادیو رژیم صهیونیستی در اعترافی بی سابقه به جایگاه حماس، تصریح کرد که بدون این جنبش صلح منطقه حاصل نخواهد شد. رئیس سابق موساد شرط تل‌آویو برای حماس برای به رسمیت شناختن این رژیم را «غیرواقعی» توصیف کرد. وی تل‌آویو را به باز کردن کانال‌های ارتباطی مستقیم با حماس فراخواند و تصریح کرد که با نادیده گرفتن حماس تحقق صلح در منطقه محال است.

 

تاکنون در سایه بی‌توجهی و سکوت نهادهایی بین‌المللی مانند سازمان ملل، برخی کشورها و نهادهای حقوقی اقداماتی برای کمک به غزه از جمله اعزام کاروان‌های امدادرسان انجام داده‌اند که از جمله این کاروان‌ها، کاروان آزادی غزه یک است که سال گذشته با حمله وحشیانه ارتش اسرائیل روبه‌رو شد و کاروان آزادی2 است که اکنون در راه غزه است.

 

* کاروان آزادی غزه 2 ؛

رژیم صهیونیستی تاکنون به هرگونه کمک‌رسانه به غزه بشدت برخورد کرده است و در مواردی محدود اجازه ورود برخی کالاها را داده است. در 31 می سال گذشته (2010) رژیم صهیونیستی کماندوهای نیروی دریایی ارتش خود را نیمه‌شب به استقبال کاروان آزادی فرستاد و بنا بر برخی گزارش‌ها 19 نفر از فعالان صلح را قتل‌عام و بنا بر برخی گزارش‌های دیگر 9 فعال صلح را که از اتباع ترکیه بودند، کشت. این حمله زمانی صورت گرفت کاروان آزادی، شامل 9 کشتی امداد و کمک به بندر غزه نزدیک شده بود.اسراییل پیش از این تهدید کرده بود که به این کاروان اجازه پهلوگیری در بنادر غزه را نخواهد داد، اما به صراحت اعلام نکرده بود که به این کشتی‌ها حمله خواهد کرد.

 

اکنون یک سال پس از این حادثه، تنظیم‌کنندگان کاروان آزادی 2 و سازمان IHH ترکیه و اروپا (برای شکست حصر غزه) اعلام کردند که این هفته عازم نوار غزه خواهند شد و این حرکت را از چند بندر در دریای مدیترانه آغاز خواهند کرد. یدیعوت آحارونوت جمعه 24 ژوئن به نقل از روزنامه حرییت ترکیه نوشت که این کاروان شامل 10 کشتی مسافربری و دو کشتی ترابری است.

 

با اعلام عزم حرکت کاروان آزادی 2 به سوی غزه، رژیم صهیونیستی در آماده‌باش کامل قرار گرفته است. پایگاه خبری اسرائیلی ان‌اف‌سی نیوز ( NFC News ) درگزارشی که در ماه ژوئن منتشر کرد، هشدار داد که اسرائیل در دوره کنونی با خطرات امنیتی که از خشکی، دریا و هوا آن را تهدید می‌کند، رو‌به‌روست.

 

* توجه بیشتر جهانیان به غزه، انزوای بیشتر اسرائیل ؛

در این گزارش، خطر دریایی را ورود کشتی‌های کاروان آزادی غزه اعلام کرد. بنا بر تحلیلی که این پایگاه خبری منتشر کرده است، نهادهای امنیتی اسرائیل، بر خلاف کارشکنی‌هایی که تل‌آویو و واشنگتن در راه حرکت کاروان آزادی انجام داده‌اند، منتظر رسیدن کاروان به نزدیک آب‌های غزه است و معتقدند که تنظیم‌کنندگان کاروان آزادی در پی جلب کردن توجه جهانیان به خود و غزه هستند زیرا افراد مشهور بسیاری در جمع یک هزار و 500 نفری است که در کاروان آزادی هستند، حضور دارند.

 

 

بین‌المللی کردن توجهات و نگاه‌ها به محاصره نوار غزه اسرائیل را در انزوای بین‌المللی بیشتری قرار خواهد داد. همانطور که حمله به کاروان آزادی 1 در سال گذشته (31 می 2010) سبب محکومیت این رژیم شد و مواضع بین‌المللی بسیاری را علیه آن برانگیخت. روزنامه هاآرتص (28 ژوئن) در مقاله‌ای با اشاره به این امر نوشت: اگر اسرائیل با حماقت شدید خود به کاروان آزادی پیشین حمله نمی‌کرد و اجازه می‌داد به سواحل غزه برسد، الان این کاروان وجود نمی‌داشت و چشمان چهانیان به کاروان آزادی 2 دوخته نمی‌شد.

 

در حالی که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل اعلام کرده است که سیاست تل‌آویو در مقابل کاروان آزادی 2 همان سیاست سال گذشته است، این نکته ثابت می‌کند که این اقدام فعالان حقوق بشری باز هم پیشاپیش به هدف خود رسیده است و تل‌آویو بشدت نگران حرکت آن به سوی غزه است. هاآرتص همچنین اعلام کرده است که مسئولان وزارت خارجه اسرائیل اعلام کردند که فشارهای اسرائیل و آمریکا بر یونان جهت اجازه ندادن به کاروان آزادی برای پهلوگیری در بنادر این کشور، همچنان ادامه دارد.

 

* اسرائیل – غزه؛ بحرانی عمیق در اسرائیل؛

«مرکز مطالعات سوسیالیستی مصر» موسوم به سوسیالیسم انقلابی در تحلیلی از بحرانی به نام غزه برای اسرائیل، تصریح کرد که اسرائیل به دلیل نوار غزه در بحرانی عمیق فرو رفته است. این مرکز در این مقاله خود اعلام کرد: در نگاه اول، حملات اسرائیل به غزه انتقام‌جویانه به نظر می‌رسد ولی این ظاهر امر است. اسرائیل در حقیقت حمله به غزه [و ادامه دادن به محاصره آن و مقابله با کاروان آزادی و حمله به کاروان‌های امدادرسان] را وسیله‌ای قرار می‌دهد برای فرار رو به جلو؛ فرار از بحرانی عمیق که روز به روز پیچیده‌تر می‌شود.

 

در این تحلیل به انقلاب‌های جاری منطقه نیز اشاره و تاکید شده است که « از یک طرف اسرائیل با موج انقلابی مردمی که منطقه عربی را در نوردیده است رویاروست؛ انقلاب‌هایی که نهادهای سیاسی اسرائیل را بشدت نگران کرده است. محاصره غزه بدون همکاری دیکتاتوری مانند حسنی مبارک که انقلاب مصر او را سرنگون کرد، هیچ‌گاه ممکن نبود.

از طرف دیگر، اسرائیل با فشارهای بین‌المللی بسیاری روبه‌روست. حملات بین‌المللی به رژیم صهیونیستی امروز شاهد افزایشی بی‌سابقه است. امروز در سراسر دنیا جوانان و روشنفکران و هنرمندانی، اقدامات و فعالیت‌هایی برای تحریم و فشار بیشتر بر اسرائیل آغاز می‌کنند تا آن را از لحاظ اقتصادی و فرهنگی تحریم کنند.

  

 

در تحلیل این مرکز مصری آمده است: کاروان آزادی غزه که صدها فعال را از 24 کشور در خود دارد و اواخر ما ژوئن به سوی غزه حرکت می‌کند نیز جمله این فعالیت‌ها علیه اسرائیل است... بنابراین بحران اسرائیل امروز بحرانی ساده‌ای نیست. نگرانی‌های بزرگی در ذهن مسئولان اسرائیلی در خصوص انزوای بین‌المللی بیشتر در آینده نزدیک به وجود آمده است. این نگرانی‌ها توهم نیست بلکه واقعیتی ملموس است که موجودیت اسرائیل و نفوذ آن را تهدید می‌کند. در نتیجه به نظر می‌رسد که اسرائیل برای فرار از این نگرانی‌ها در حال فرار رو به جلو است.

  

 

* اسرائیل هنوز بهای سنگین حمله به کاروان آزادی1 را می‌پردازد ؛

هاآرتص نیز (26 ژوئن) در تحلیلی از حرکت کاروان آزادی 2 به سوی غزه نوشت: تعبیر «ناوگان» [کاروان] در اسرائیل به اعلام جنگ تعبیر می‌شود. همینطور در خصوص ناوگان آزادی سال گذشته که کشتی ترکیه‌ای بود و اسرائیل هنوز بهای هنگفت آن را که سبب بی‌ثبات شدن مناسبات با ترکیه شد، می‌دهد. الان هم اسرائیل همین رفتار را می‌خواهد با ناوگان جدید بکند. این ناوگان که حرکت خود را به سوی غزه آغاز کرده است و احتمالا پنجشنبه به سواحل آن برسد، ظاهرا بزرگ‌تر از ناوگان گذشته است.

 این روزنامه صهیونیستی ادامه داد: به نظر می‌رسد که اسرائیل در پی حوادث کاروان آزادی گذشته مجبور شد که برخی قیدوبندها را [از غزه] بر دارد. قیدوبندهایی که در قالب بخشی از سیاسی بسته وحشیانه [بر غزه] تحمیل کرده بود. حتی اسرائیل پیشنهاد کرد که خودش کمک‌های ارسالی را که کشتی‌ها[ی امدادرسان] می‌آورند خودش منتقل کند و این کشتی‌ها در غزه پهلو نگیرند. اقدام ناوگان آزادی در بالاترین حد به صورت نمادین باقی خواهند ماند زیرا جهانیان را به یاد سیاست بسته اسرائیل می‌اندازد که به شکل کامل از غزه برداشته نشده و ساکنان غزه هنوز تحت اشغال هستند.

 در ادامه این تحلیل آمده است: اما نمادها در نظر دولت اسرائیل مهم‌تر از هر سیاست دیگر است. اسرائیل از کاروان آزادی ترسیده است و گویی سخن، از حمله به ناوگانی مسلح است و اسرائیل عزم جزم کرده است که اجازه ندهد ناوگان به ساحل غزه برسد؛ مانند کسی که برای جنگ با دشمن خود را آماده می‌کند. 

 

 

* اقدام نظامی اسرائیل علیه کاروان آزادی، این کاروان را پراهمیت‌تر جلوه می‌دهد ؛

هاآرتص در این مقاله تاکید کرد: یک سال بیشتر از حادثه ناوگان پیشین نگذشته است ولی به نظر می‌رسد که اسرائیل یک درس بیشتر از آن نگرفته است و آن درس نظامی است. به نظر می‌رسد آمادگی برای رویارویی با آن از سال گذشته بیشتر است و برای سناریوهای نظامی گوناگون که دارای دقت بیشتری باشد آماده می‌شود. اسرائیل ظاهرا آمادگی ندارد از قدرتنمایی چشم‌پوشی کند. این کار قطعا در بزرگ‌ کردن و بالا بردن اهمیت ناوگان آزادی سهیم خواهد بود.

 این مقاله می‌افزاید: اسرائیل که تلاش می‌کند کانال‌های سازش با ترکیه باز کند، کار خوبی می‌کند به این شرط که به موازات این کار کانال‌هایی برای رویارویی با کشورهای باز نکند که در کاروان جدید فعالان آنان حضور دارند. 

 

 روزنامه الحیات چاپ لندن نیز در گزارشی (15 ژوئن) موضوع کاروان آزادی را به مناسبات اسرائیل با ترکیه و مسائل مربوط به سوریه و ایران مرتبط کرد و نوشت: باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا اخیرا از رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه خواست تا از نفوذ خود در کاروان آزادی استفاده و حرکت این کاروان را متوقف کند. در ورای این درخواست آمریکا، واشنگتن قصد دارد ترکیه را به مشارکت در تحقق امنیت و ثبات منطقه و دوری کردن از بحران جدید با اسرائیل و گشودن صفحه‌ای جدید با تل‌آویو تشویق کند و سران ترکیه را تشویق کند که از ایران و سوریه دورتر شود. به نظر اوباما پیروزی اخیر اردوغان فرصتی مناسب برای بهبود مناسبات ترکیه و اسرائیل است که در پی اتفاقات کاروان آزادی در سال گذشته به تیرگی گرایید.

نظرات 6 + ارسال نظر
خبر تکمیلی چهارشنبه 15 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 02:44 ب.ظ

سفر موفقیت آمیز کشتی "الکرامه" فرانسه به سمت باریکه غزه

بروکسل ـ مرکز اطلاع رسانی فلسطین



کمیته اروپایی لغو محاصره غزه اعلام کرد که کشتی فرانسوی عضو ناوگان آزادی 2 به رغم ممانعت دولت یونان از سفر دیگر کشتی های ناوگان آزادی به سمت باریکه غزه، توانست موفق به آغاز سفر خود شود.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، رامی عبده عضو کمیته اروپایی لغو محاصره غزه و هماهنگ کننده امور ناوگان آزادی خاطر نشان کرد که کشتی فرانسوی "الکرامه" توانست با موفقیت از بندر "کورسیکا" فرانسه به سمت باریکه غزه حرکت کند و در حال حاضر در محدوده های آب های بین المللی این کشور در حال حرکت است.

عبده امروز سه شنبه تصریح کرد که موفقیت این کشتی فرانسوی که 6 تن از فعالان صلح بین المللی در قالب آن به به باریکه غزه سفر می کنند، چالشی برای لابی صهیونیستی است که موفقیت خود در ممانعت از حرکت کشتی ناوگان آزادی از فرانسه را جشن گرفته بود.

این در حالی است که مراجع یونانی رسما تصمیم به ممانعت از سفر 9 کشتی عضو ناوگان آزادی از بنادر این کشور به سمت باریکه غزه گرفته و به آنها پیشنهاد داده است که محموله کمک های بشردوستانه خود را از طریق بنادر صهیونیستی به باریکه غزه انتقال دهند که این پیشنهاد آتن با مخالف ناوگان آزادی مواجه شده است.

ائتلاف ناوگان آزادی اعلام کرده است که به رغم تصمیم دولت یونان برای ممانعت از حرکت کشتی های ناوگان آزادی به سمت باریکه غزه که تصمیمی فاقد پشتوانه قضایی و اخلاقی است، کشتی های این ناوگان تلاش خود برای سفر به غزه را انجام خواهند داد و این اقدام باعث توقف تلاش های این ناوگان برای لغو محاصره نوار غزه و پایان دادن به عمر اشغالگری در فلسطین نخواهد شد.

(تلاش + توکل) تا نقص صفر ... سه‌شنبه 11 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 01:36 ب.ظ http://ZERO-DEFECT.BLOGFA.COM


سلام
ضمن تبریک ماه پربرکت رمضان[گل]
با پستی تحت عنوان « پخش مطالبی برای تضعیف چهره دین» به روز هستم...

حسب اهمیت بالای موضوع، لطفاً ملاحظه، تفکر و با بیان نظر خود به اقدامات لازم در این باره اقدام فرمایید...

اخیراً شاهد ترویج مطالبی شبیه مطلب بیان شده توسط افرادی نامعلوم هستیم، که ترویج و بیان آن، با احتمال بسیارزیاد ریشه در دست افرادی مغرض به دین مبین اسلام دارد، و پیامدی جز ارائه چهره ای غیرعقلایی و غیر علمی از دین ناب، عالمانه، زندگی ساز و انسان پرور اسلام ندارد...
در این پست، به یکی از مطالب شایع امروزی که اخیراً رواج فراوانی یافته تحت عنوان دختری از خوزستان ...

http://zero-defect.blogfa.com/post-231.aspx

طاعتان قبول و اراده تان در مسیر حق جویی محکم و استوار باد.

منتظران ظهور دوشنبه 17 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 10:08 ب.ظ http://www.maktabshohdaes.blogfa.com

سلام خیلی عالی بود ممنون با مطلب(سلام بر ماه ضیافت الهی)بروزم و منتظر نظرات سازنده شما هستم ماه مهمانی خدا بر شما مبارک باد

جواد آقایی شنبه 29 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 05:38 ب.ظ http://sahel69.blohga.com

سلام
دیشب ی پیامک برام اومد :
صدها سال است در ای نشبهای از فقیر نوازی علی(ع) گفتیم و گریستیم.گرسنگی مسلمانان سومالی امتحان ادعای شیعه گری ماست.از سفره های رنگین مان لقمه نانی سهم آن ها نیست؟

کربلا ببینمتان
یا علی[گل]

سلام صدقه ای که برای کمک به مردم سومالی دادم جانم را نجات داد...

اسماعیلی یکشنبه 6 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 06:12 ب.ظ

سلام. نماز روزه هایتان قبول.
سلامتی همه ما در دست خداست واوست که تقدیر را رقم میزند.
مشکلی پیش اومده؟

علیکم السلام
عجب شب قدری بود شب ۲۱ ماه مبارک!
سراسر آکنده از رحمت الهی.
معجزات بسیاری را آن شب تا صبح به چشم دیدم که اکنون مجال بیانشان نیست.
التماس دعا

نوبت ابراهیم است جمعه 11 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 01:31 ق.ظ

سنگ بردار و بزن این شب آویزان را
تا که برهم بزنی خواب خوش شیطان را

سنگ، قانون دهان کوب زمین است، بزن
آه! موسیقی خشم تو همین است، بزن

زندگی زیر لگدهای هیولا، سخت است
رقص شیطان، وسط مسجدالاقصی، سخت است

آب در کاسه خشم است که خون خواهد شد
چشم اگر باز کنی،کن فیکون، خواهد شد

نفس ویران شده در حنجره من، ای قدس
اولین خانه بی‌پنجره من، ای قدس

شب آواره از آغوش تو، بالا نرود
خون پاک تو، به حلقوم یهودا نرود

کوچه‌هایت اگر از ابرهه و نیل، پُر است
آسمانت ولی از خشم ابابیل، پُر است

شهر من! سنگ تو خاصیت باران دارد
سنگ، خون جگر توست که جریان دارد

تیغ در دست خطرناک‌ترین دژخیم است
نوبتی باشد اگر، نوبت ابراهیم است


(حسین هدایتی)


برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد